Har vi skabt et samfund, vi bliver syge af?

DR 1 dokumentar – psykolog og professor Sven Brinkmann og Psykiater Karin Gaarde.

Det vigtigste i livet: Vores følelser. Følelser definerer os som mennesker. Fantastiske følelser som glæde, der kan få os til at boble og juble. Følelser som kan få os ned i den dybeste sorg, det dybeste mørke, som når vi f.eks. har mistet noget vi holder af. Og vi oplever, at følelser kan være svære at styre.

Vi bor i et land, hvor vi definere os selv som et velfærds land, et rigt land, hvor der bor verdens lykkeligste folk. En stor kontrast til det er at det nærmest ser ud som om der er epidemier af psykiske sygdomme for Psykiatrifonden oplyser at der er 300.000 danskere med depression og 400.000 med angst!

Men er de dybest set blevet fejl diagnosticeret? Kun 2 ud af 5 der har fået diagnosen depression havde den reelt! (Artikel i Tidskriftet The Lancet)

Er det i virkeligheden mennesker, der bare reagerede sundt og naturligt på en sorg eller krise… eller en anden udfordring i livet? Det er jeg sikker på!

Vi er blevet diagnose fikseret og på piller!

Hvad er det der gør, at naturlige menneskelige reaktioner som tristhed, ked af det hed, op og nedture er blevet sygeliggjort?

Hvad sker der med os mennesker, når vi får en diagnose? Bliver puttet i en bestemt kasse? Og hvorfor vil vi så gerne ha’ en diagnose? Og hvorfor skal vi absolut ha’ en diagnose?

Bommen for diagnoser er blevet meget lav, så lav… at vi alle stort set er syge!!! Som om vi hele tiden leder efter noget der er galt. Har vi udviklet en bekymringskultur? Sygdomsmageri, så der er nogen der kan tjene penge på os!

At blive syg, eller føle os syge kan også være vores måde at få pause på… et helle! Kan vi kun få fred, ro, hvile og tid når vi stempler helt ud? Kan vi ikke tillade os det på anden måde?

Man taler om det accelererende samfund, hvor alt går så stærkt, og vi hele tiden er på!

Er det kravet om perfekthed, og evig lykke der gør, at vi ikke siger fra? At vi konstant presser os selv for ikke at falde igennem?

Er det medicinalfirmaerne der har set deres snit til at gøre folk syge ved at sætte bommen SÅ lavt? Og på den måde skabe sygdomme, kalde os syge, som vi så skal ha’ medicin for? Kalde os syge selv om vi var raske. Nogen kunne tjene penge – MANGE penge! Men hvad sker der med os, når vi får al den medicin. Når vores hjerne bliver en forsøgsstation, og vores organer bliver overbelastede? Bivirkningerne!!!

90 procent af alle depressioner bliver i første omgang diagnosticeret hos egen læge. Her bliver der brugt et spørgeskema, hvor man skal svare på spørgsmål, om hvordan man har haft det de sidste 14 dage. Her bliver kun spurgt til symptomer… aldrig til årsager!

Man lavede et forsøg ved at bede 100 mennesker BARE tænke på kærestesorg og så udfylde spørgeskemaet. Det viste sig at 94 procent viste tegn på svær depression i den situation. Det kommer man jo over! Det kræver tid og tårer, men man kommer over det!

Referat af udsendelsen v/ Marianne Bak